6. toukokuuta 2019

Miten meni FitMaman ensimmäinen viikko

(Kaupallinen yhteistyö FitFarm kanssa).


"Kyse ei todellakaan ole mistään kuureista."


Valmennuksen ensimmäisen viikona aikana keskityin viilaamaan ruokavalion jälleen kuntoon ja poistin jääkaapistani sinne hiipineet poikkeuksellisen suuret määrät hedelmiä, joilla olisin voinut elättää itseni koko tähän astisen raskauteni ajan. Kun lisäsin ruokavalioon ohjeiden mukaisen määrän hiilihydraattia, en ole enää kärsinyt äkillisistä huonoista oloista, joita ruokailuvälit saattoivat ennen valmennusta aiheuttaa. Liikkuminen on vaikeampaa menneen viikon aikana kun ehkä ikinä tähän asti aiemmin, mutta lantionpohjalihasharjoitukset, ne ehkä tässä kohtaa tärkeimmät, eivät aiheuttaneet ongelmia.


Olen niin fiiliksissä FitMama -valmennuksen ensimmäisestä viikosta erityisesti ruokavalion osalta. Kuten aloituspostauksessa kerroinkin, olen ollut aiemmin FitFarmin Superdietillä, koska halusin opetella syömään oikein ja terveellisesti. Sen opin lisäksi sain samassa postauksessa julkaistut huimat tulokset aikaan ja opit yksinkertaiset niksit puhtaaseen sekä lisäaineettomaan ruokavalioon, joka jäi melko pysyväksi osaksi elämääni. FitFarmin Superdietin ja nyt tämän FitMama -valmennuksen ruokavalion osalta voin todeta, että kyse ei todellakaan ole mistään kuureista, vaikka toki niitä niinkin voin käyttää. Parasta on se, että niiden avulla oppii oikeat ja terveelliset ruokailutottumukset koko loppuelämäksi syöden kokoajan ihan tavallista ruokaa.

ateria fitmama
Yhdenlainen ruoka-annos FitMaman opeilla ja ohjeilla


Raskausajan ruokailutottumukseni

Nyt, noin viiden raskaanaolokuukauden aikana, olen ollut kuitenkin itselleni armollinen ruokailujen suhteen. Minun kohdallani se tarkoittaa sitä, että olen kyllä syönyt niin jäätelöä kuin suklaatakin lähes aina, kun niitä on tehnyt mieli. Onnekseni en ole kuitenkaan millään tavalla perso pizzoille, hampurilaisaterioille, karkeille, sipseille tai leivonnaisille, joten ne voidaan armollisuudessani ohittaa kokonaan, vaikka satunnaisesti olen kahvilassa saattanut jonkun pienen leivoksen teen seuraksi ottaakin. Tuntemissani FitFarmin ohjelmissa syödään 5 kertaa päivässä, mutta minulla raskausaikana kertoja on saattanut tulla jopa seitsemän. Tämä johtuu siitä, että minulle tulee erittäin huono olo, jos ruokailuvälit ovat vähääkään pidemmät. Sen lisäksi olisin voinut elää tähän astisen raskauden vain jääkaappikylmillä hedelmillä ja olenkin syönyt niitä p a l j o n. Varsinaisia mielitekoja hedelmien lisäksi minulla ei ole ainakaan vielä ollut, mutta sen sijaan minulla on lista ruoka-aineista, joita en voi ällötyksestä johtuen syödä lainkaan. Kananmuna on yksi niistä.

"Jos joku asia terveellisen ja puhtaan ruokavalion osalta tässä elämässä on tehty helpoksi, niin se on tämä!"


Yksinkertainen konsepti

Näin ollen kaappeihini on päässyt raskauden aikana kuitenkin hiipimään sellaisia ruoka-aineita, jotka eivät opittuun ja erittäin hyväksi havaittuun ruokavaliooni normaalisti kuulu, ainakaan siinä määrin, kun niitä jääkaapissani sattui olemaan. Hedelmät ei esimerkiksi ole kiellettyjä, mutta ei minun jääkaappini määrissä sallittujakaan. Tutustuin FitMama -valmennuksen raskaana olevien / imettäjien ruokavalioon, joka oli osittain tuttu Superdietin ajoilta, ja söin heti alkuun kaapeistani siihen kuulumattomat, mutta onneksi ihan terveelliset tuotteet pois, jotta pääsin kunnolla alkuun. Jos joku asia terveellisen ja puhtaan ruokavalion osalta tässä elämässä on tehty helpoksi, niin se on tämä! FitMama -valmennukessa sinulle on annettu lista sallituista proteiineista, hiilihydraateista, kasviksista, rasvoista ja lisukkeista. Sitten sinulle on kerrottu, monta ateriaa syöt päivässä. Jokaisen aterian kohdalla on merkattu, kuinka paljon syöt mistäkin ravintolähteestä ja valitset ruoka-aineet oman makusi mukaan. Hommaa helpottaa huomattavasti myös se, kun tiivistät näistä sallituista ruoka-aineista oman listan. Itse en ainakaan pidä kaikesta, vaikka se sallittua olisikin. Niinpä kokosin minulle mieluisista ruoka-aineista kategorioittain listan Exceliin, josta voin käytännössä lähes silmäillä ravintoaineet ja niiden ateriakohtaiset määrät. Niin helppoa ja yksinkertaista!

smoothie aamupala fitmama ohjeet ruokvalio
Aamusmoothie FitMaman ruokavaliolla


Viikko FitMama -ruokavaliolla

Olen nyt viikon verran syönyt lähes poikkeuksetta raskaana olevan sekä imettävän FitMaman ohjeiden mukaan. Sen myötä hiilihydraattien päiväkohtainen määrä on noussut huomattavasti siitä, mitä ennen valmennusta söin. Minulla nämä hiilihydraatit koostuvat pääosin täysjyväpastasta ja -leivästä, sekä kaurahiutaleista ja niistä rakastamistani hedelmistä. Nyt oloani tarkkailleena huomaan, että minulle riittää jälleen normaali ruokailurytmi viisi kertaa päivässä, eikä huono olo ole enää päässyt verensokerin laskusta yllättämään. Ennen valmennusta otin raskauden tuoman lisäenergiatarpeen siis vääristä ruoka-aineista. Jo viikon kokemuksen jälkeen voin todeta, että tulen syömään tällä ruokavaliolla koko loppuraskauteni ja myös jatkamaan toivottavasti mahdollisen imetyksen yli. Näin ollen voin olla vakuuttunut siitä, että niin minä kuin vauvakin saamme puhtaat ja energialtaan riittävät ravintoaineet tämän kehollisesti rankan prosessin läpivientiin parhaalla mahdollisella tavalla.

fitmama ruoka-annos ruokavalio ohjeet
Toisenlainen ruoka-annos FitMaman ohjeilla ja opeilla


Viikon yhteenveto

Ensimmäisen FitMama -valmennuksen viikon aikana keskityin siis pitkälti poistamaan kaapeistani kaiken sinne hiipineen ja kuulumattoman, sekä laittamaan ruokavalion kaikin puolin jälleen priimakuntoon. Kävely kävi paikoittain entistä vaikeammaksi ja kivuliaammaksi, joten treenien osalta keskityin aloittamaan valmennuksen rauhallisesti ja hyvin lyhyillä lantionpohjalihasharjoitteilla, jotka osaltaan eivät ole onneksi aiheuttaneet minkäänlaisia ikäviä tuntemuksia. Näin ollen valmennuksen toisella viikolla tulenkin keskittymään enemmän treeneihin, kun ruokailut sujuvat jo vaivatta ja lähes ohjeitta itsestään.

fitmama vaaka smoothie ruokavalio
FitMama ruokavaliolla valmistuu taivaalliset smoothietkin


"FitMama -valmennukseen voi hypätä mukaan Äitienpäivään 12.5.2019 saakka."


Lue myös: 

FitMama -valmennus saatu blogiyhteistyöllä.

<3. Jennyfer

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit tarkastetaan ennen niiden julkaisemista