13. toukokuuta 2019

Toinen viikko FitMamana

(Kaupallinen yhteistyö FitFarm kanssa).

Toinen viikko FitMama -valmennuksen osalta meni kivasti keskittyen oikeaoppiseen ruokavalioon ja vähän sen viilaamiseenkin. Viikkoon mahtuu kahdet juhlatkin ja kokonaisuuden ollessa kunnossa, voi niissäkin herkutella ihan hyvällä omallatunnolla. Treenit keskittyvät edelleen lantionpohjalihaksiin ja päivittäisiin rauhallisiin kävelyihin koiran kanssa. 


"FitFarmin valmennuksissa ne tulokset todellakin tehdään syömällä, eikä nälkää näkemällä."


FitMama -valmennusta on takana kaksi viikkoa. Olen pääsääntöisesti syönyt koko tämän ajan raskaana olevien sekä imettäjien ruokavalion mukaan, joka tuntuu erittäin hyvältä. En ole tarvinnut enää juurikaan ylimääräisiä välipaloja, kun osaan syödä kerralla oikeita energiamääriä. Huomasin kuitenkin, että iltaisin ennen nukkumaan menoa, viimeisen aterian jälkeen, minulla on nopeasti ihan hirveä nälkä, eikä tässä tilassa nukkuminen nälässä onnistu mitenkään siitä seuraavan huonon olon vuoksi. Eikä se tietysti ole järkevääkään. Saati kuulu asiaankaan, sillä tiedän, että FitFarmin valmennuksissa ne tulokset todellakin tehdään syömällä, eikä nälkää näkemällä.

"Se, miten pienillä määrillä näitä suuria vaikutuksia tuovia säätöjä tehdään, on hämmentävää."


Lisättyjä hiilihydraatteja

Lisäsin oma-aloitteisesti yhden annoksen hiilihydraattia iltapalaani, joka sitä ei ohjelman mukaan muuten sisältänyt lainkaan, ja se auttoi pitämään nälän poissa aamuun asti. Nyt huomaan, että tämän uuden valmennusviikon alussa olemme saaneet ohjeita säätää energiatarvetta nimenomaan tuon yhden hiilihydraattiannostuksen osalta joko jättäen sellainen pois (painon pudottajat) tai lisäämällä (imettäjät ja raskaana olevat). Olin siis osannut toimia aivan oikein ja tämä on juuri se juttu näissä valmennuksissa: oppia elinikäiset tavat ja osata säätää itselle sopivat energiat kuulloiseenkin tilanteeseen sopivaksi. Se, miten pienillä määrillä näitä suuria vaikutuksia tuovia säätöjä tehdään, on hämmentävää. Jo esim. puolella desillä kaurahiutaleita aamiaisella enemmän tai vähemmän on todella suuri vaikutus, kun muu kokonaisuus on kunnossa. Jos tietoa ei ole, näitä asioita lähdetään yleensä korjaamaan liian suurin liikkein. Jätetään kokonaisia aterioita pois, kun paino ei putoa tai vastaavasti lisätään sellainen, jos tuntuu nälkäiseltä. Kyse on kuitenkin pienistä hiilihydraattimääristä, jolla tätä hienosäätöä tehdään.

leipä proteiini kasvikset rasva
FitMaman leivältä ei proteiinia puutu

Viikon varrelle mahtui juhlia ja vähän herkkujakin

Päivän viidestä ateriasta, viikonloppuja lukuunottamatta, syön yhden päivittäin työpaikan ruokalassa, vaikka tarjonta ei valmennuksen mukaista aina olekaan. Kun osaa tämän homman, voi siitä huolimatta koostaa ateriansa niillä parhailla mahdollisilla määrillä ja vaihtoehdoilla, vaikka olisit minkälaisen seisovan pöydän ääressä. Kuluneelle viikolle osui myös työpaikan afterwork tapahtuma sekä kummityttöni syntymäpäivät ja tupaantuliaiset. En todellaakaan miettinyt kummassakaan tarjottavien osalta, että mitä voin syödä ja mitä en. Lautaselta löytyi vähän sipsiä kuin kakkuakin. Näin raskaana en tietenkään muutenkaan ajattele edes olevani minkäänlaisella dietillä, vaan turvaavani sekä itselle että "Oskarille" riittävän päivittäisen energian saannin mahdollisimman puhtailla ja oikeilla ruoka-aineilla. Ja sitähän se elämä on muutenkin, aina välillä juhlia arjen keskellä. Kun kokonaisuus on kunnossa, ei ole mitään väliä sillä, mitä silloin tällöin yhtenä päivänä jossain juhlissa syö. Toki herkuttelun määrät on järkevää pitää kohtuullisena ja se ei saa jäädä päälle. Se puolestaan vaatii tahdonvoimaa ja itsekuria. Mutta sitä suomalaista sisuahan meistä kaikista löytyy, eikö niin?

"Ihan supermageet ulkotreenit vaunujen kanssa sekä portaissa."


Liikkuminen

Liikunnan puolesta en ole ottanut valmennuksen laajasta treenivalikoimasta käyttöön kuin lantionpohjalihasten harjoitukset. Sen lisäksi käyn päivittäin rauhallisilla kävelyillä koiran kanssa, koska liikkuminen, ihan tuo rauhallinen kävelykin aiheuttaa minulle lamauttavia alavatsakipuja. Lantionpohjalihasten harjoituksista ei seuraa mitään epämiellyttävää tuntemusta kropassa. Innoissani jo kuitenkin odotan aikaa, kun beibi on saapunut vatsan ulkopuolelle ja pääsen ottamaan käyttöön ihan supermageet ulkotreenit vaunujen kanssa sekä portaissa, vaikka kantorepun kanssa.

Lue myös: 

(FitMama -valmennus saatu blogiyhteistyön kautta).

<3. Jennyfer

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti