3. kesäkuuta 2019

FitMaman herkuttelu- ja riippuvuuspohdinnat

(Kaupallinen yhteistyö FitFarm kanssa)

Viikko on pyörähtänyt jälleen nopeasti ja liikunnat edelleen olemattomat: lyhyet kävelyt ja lantionpohjan lihasten treenausta. Yläselän kivuista ja säryistä johtuen homma on mennyt entistä hankalammaksi. Kesitytään siis edelleen ruokavalioon, jonka arvoa kaikkeen hyvinvointiimme ei missään nimessä saa vähätellä. Viikon pohdintoina onkin ollut herkuttelu ja erilaiset riippuvuudet, kuinka ruokavaliolla voi vaikuttaa himoihin ja miten minä pystyin poistamaan ruokavaliosta ja elämästä turhuuksia tutustumalla paremmin itseeni. Kerron myös menneestä suhteestani punaviiniin ja tupakkaan. 


Oletko koskaan miettinyt, miksi herkuttelet? Minkälaisia on ne tilanteet tai mitkä ovat ne syyt, jotka saa sinut tarttumaan suklaalevyyn, pullapitkoon tai sipsipussiin? Itsetuntemusta on hyvä harjoittaa myös tässä kohtaa siinä missä itsensäjohtamista elämässä muutenkin ja yrittää tunnistaa, toistuuko herkuttelun osalta esimerkiksi jokin tietty kaava. Itse sain aikoinaan itseni kiinni siitä, että tartuin makeaan aina silloin, kun olin väsynyt. Yleensä nukkunut liian vähän. Sen jälkeen olen kiinnittänyt huomiota kaikkiin perusruuan ulkopuolisiin mielitekoihin ja etsinyt syitä sisältäni, mistä ne mahtaa johtua. Tämä pätee kaikkiin mielitekohin ja riippuvuuksiin: makeaan, alkoholiin, tupakkaan jne.

"Sittemmin olenkin miettinyt, kuinka suuri merkitys ruokavaliollani oli sen osalta, että tulinkin raskaaksi."


Ruokavalion vaikutus himoihin ja hormoneihin

Sen sijaan, että makean himossa sortuisin ostamaan yhtään mitään herkkua, kieltäydyn ja päätän, että hemmottelen itseäni sen sijaan menemällä ajoissa nukkumaan, koska tiedän sen himon johtuvan väsymyksestä, koska en ole juurikaan muuten millään tavalla perso makealle. Mutta nyt on kyllä totuuden nimissä sanottava myös se, että syynsä himoihin on myöskin hormoneilla. Kyllä minunkin teki aiemmin mieli makeaa juuri ennen menkkojen alkamista, vaikka olisin ollut kuinka pirteä ja hyvin nukkunut tahansa. Kaiken hormonihimomyllerryksen mielitekoineen olen saanut todistaa myös näin raskaana ollessa ja se vasta outoa onkin. Miten paljon ihminen voisi syödä hedelmiä ja mehujäätelöä? Huh! Mutta olen elänyt myös sellaisen elämäntilanteen useamman kuukauden ajan, ennen raskautta, kun niitä makean himoja ei ole edes ennen kuukautisia. Tämä sen sijaan perustui erittäin säännölliseen ruokailurytmiin ja oikeaoppiseen ruokavalioon, jossa proteiinit, hiilihydraatit, kasvikset, marjat, vihannekset ja rasvat ovat kaikki optimaalisessa tasapainossa. Terveellinen, tasainen ja tasapainoinen ruokavalio vaikuttaa siis vahvasti myös hormonitoimintaamme. Sittemmin olenkin miettinyt, kuinka suuri merkitys ruokavaliollani oli sen osalta, että tulinkin raskaaksi, vaikka lähes kolme vuotta aiemmin sain hedelmättömyystuomion.

Parempaa kuin jäätelö: rahkaa, marjoja ja granolaa
Parempaa kuin jäätelö: rahkaa, marjoja ja granolaa

Itsetuntemuksesta

Minä tiedän myös sen, miksi olen käyttänyt aiemmin alkoholia ja polttanut tupakkaa. Nykyään en tee kumpaakaan. Tupakka oli erittäin hyvä ikävien tunteiden tappajam tai ainakin lievittäjä. Punaviinillä sai aikaan saman sen lisäksi, että viinin avulla uskalsi kohdata vaikeita ajatuksia ja tunteita, joita sitten taas tupakalla lievitti. En ole ollut minkäänlainen alkoholisti, vaan käyttänyt sitä huomattavasti keskimääräistä vähemmän, mutta tupakasta olen ollut äärimmäisen riippuvainen. Sittemmin kun uskalsin kohdata asiat aidosti ja oikeesti, rehellisesti ja avoimesti, pääsin eroon myös näistä paheista. On kyse sitten viinistä, makeasta, tupakasta tai mistä himosta tai riippuvuudesta tahansa, kannattaa tarkastella syitä sen takana. Ne voivat olla henkisellä puolella, mutta väitän, että myös siihen henkiseen tasapainoon vaikuttaa, yllätys yllätys, riittävä lepo ja säännöllinen, terveellinen ja tasapainoinen ruokavalio.

"Kun teet sen 182 kertaa vuodessa, tekeekin se lähes 110 e rahaa ja aika hemmetin monta ylimääräistä kaloria siihen päälle."


Pelkkää säästöä

Kun syö säännöllisesti, tasapainoisesti, terveellisesti ja oikeaoppisesti säästyy kummallisilta mieliteoilta ja sellaisten asioiden ostamiselta, joita kehomme ei millään perustein edes tarvitse. Terveydellisten seikkojen lisäksi saattaa säästyä myös sievoinen summa rahaa. Jos käyt keskimäärin joka toinen päivä kaupassa ja mukaan tarttuu aina esim. 0,60 e maksava patukka, se ei ole kerralla mitään, mutta kun teet sen 182 kertaa vuodessa, tekeekin se lähes 110 e rahaa ja aika hemmetin monta ylimääräistä kaloria siihen päälle. Puhumattakaan muista, hinnaltaan arvokkaimmista herkuista. Tästä syystä suosittelen käymään ruokakaupassa vain kerran viikossa ja jättämään ne herkut sillionkin hyllyyn ja miettimään, mikä on todellinen syy, miksi sellaisen ostaisit ja miksi sinun tekee sitä mieli. Jos tarvitset apua ruokavalion suhteen, FitFarmin valmennukset ovat siihen mitä parhainta antia.

Lue myös: 

(FitMama -valmennus saatu blogiyhteistyön kautta).

<3. Jennyfer

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti