9. lokakuuta 2019

Mitä raskaus todella teki keholleni

Eiran sairaalan kehonkoostumusmittaus kertoo mielenkiintoisen totuuden siitä, mitä raskaus todella teki keholleni, sillä kävipä tuuri, että minulla on kutakuinkin vuoden takaa vertailukohde niin ikään samassa paikassa tehdyistä mittauksista, jolloin olin oikein hyvässä kunnossa ennen raskautta. Käydäänpä kehoni kimppuun ja ruoditaan tulokset läpi.


Taustaa

Vielä vuosi sitten syksyllä harrastin aktiivisesti CrossFitiä 4 kertaa viikossa, jonka lisäksi kävin päivittäin koiran kanssa lenkillä ja vielä viikonloppuisin uimassa ja juoksemassa. Voin sanoa olleeni hyvässä kunnossa, vaikka sitä en oikeastaan silloin itse niinkään tajunnut. Kun nyt raskauden jälkeen katson silloisia housujani, joihin en (tietenkään) vielä 4 viikkoa synnytyksen jälkeen mahdukaan, niin tajuan, että kettu sentään, olin aika pieni ja ihan kivassa lihassa, vaikka näinkin itseni peilistä jokseenkin eri tavalla. Pyöreänä ja rasvaisena. Vuosi sitten lokakuun lopussa kävin Eiran sairaalassa kehonkoostumusmittauksessa nähdäkseni kehoni todellisen tilan ja olin tuloksiin tyytyväinen. Tarkoitukseni oli seurata liikunnan vaikutuksia kehooni puolen vuoden välein, mutta tammikuussa 2019 elämä yllätti totaalisesti ja tein positiivisen raskaustestin. Sittemmin seurasinkin kehossani täysin toisenlaisia muutoksia, joka oli sen osalta huimaa aikaa. Mihin ihmeisiin ja äärioloihin naisen keho pystyykään! Nyt kun raskauden päättyminen osui todella lähelle samaa ajankohtaa viime syksyn kehonkoostumusmittausta, menin otattamaan ne uudestaan nähdäkseni, mitä raskaus todella teki keholleni. Uudet mittaukset on tehty 3 viikkoa synnytyksen jälkeen ja 9 päivää vajaa vuosi edellisestä mittauksesta.

Painonnostokisat CrossFit Takomolla
Painonnostokisat CrossFit Takomolla
Syksy 2018. N. 2 kk ennen kuin tulin raskaaksi
Syksy 2018. N. 2 kk ennen kuin tulin raskaaksi

Kehoni tila 10.10.2018 klo 8:22

  • Ikä 38
  • Pituus 161 cm
  • Paino 65,4 kg
    • Kehon vesi 34 l (28,4 - 34,7)
      • Solun sisäinen vesi 21,1 l (17,6 - 21,6)
      • Solun ulkoinen vesi 12,9 l (10,8 - 13,2)
    • Kehon proteiinit 9 kg (7,7 - 9,4)
    • Kehon mineraalit 3,36 kg (2,63 - 3,21)
      • Luun mineraalimassa 2,78 kg (2,16 - 2,64)
    • Kehon rasvamassa 19 kg (11,2 - 17,8)
      • Viskeraalirasvan taso 8 (1 - 9)
    • Kehon solumassa 30,2 kg (25,2 - 30,8)
  • Lihastasapaino
    • Oikea käsi 2,52 kg
    • Vasen käsi 2,43 kg
    • Keskivartalo 20,9 kg
    • Oikea jalka 6,57 kg
    • Vasen jalka 6,59 kg
  • Ideaalipaino 60,3 kg, joka tulisi saavuttaa vähentämällä rasvamassaa -5,1 kg
  • Kehon pisteet 78/100
    • Mitä suurempi pistemäärä sen parempi/vahvempi kehon rakenne on. Normaali alue on 70-90.

Vuorokausi ennen synnytystä
Vuorokausi ennen synnytystä

Kehoni tila 1.10.2019 klo 8:36

  • Ikä 39 (+1)
  • Pituus 161 cm
  • Paino 80,0 kg (+ 14,6 kg)
    • Kehon vesi 35,1 l (+1,1 l) (28,4 - 34,7)
      • Suolun sisäinen vesi 21,7 l (+ 0,6 l) (17,6 - 21,6)
      • Solun ulkoinen vesi 13,4 l (+ 0,5 l) (10,8 - 13,2)
    • Kehon proteiinit 9,4 kg (+ 0,4 kg) (7,7 - 9,4)
    • Kehon mineraalit 3,38 kg (+ 0,02 kg) (2,63 - 3,21)
      • Luun mineraalimassa 2,82 kg (+ 0,04 kg) (2,1 6- 2,64)
    • Kehon rasvamassa 32,1 kg (+ 13,1 kg) (11,2 - 17,8)
      • Viskeraalirasvan taso 16 (+ 8) (1 - 9)
    • Kehon solumassa 31,1 kg (+ 0,9 kg) (25,2 - 30,8)
  • Lihastasapaino
    • Oikea käsi 2,66 kg (+0,14 kg)
    • Vasen käsi 2,51 kg (+ 0,08 kg)
    • Keskivartalo 21,7 kg (+ 0,8 kg)
    • Oikea jalka 7,11 kg (+ 0,54kg)
    • Vasen jalka 6,59 kg (+ 0,27 kg)
  • Ideaalipaino 62,2 kg, joka tulisi saavuttaa vähentämällä rasvamassaa -17,8 kg (+12,7 kg)
  • Kehon pisteet 67/100 (-11)
    • Mitä suurempi pistemäärä sen parempi/vahvempi kehon rakenne on. Normaali alue on 70-90.

Yhteenveto

Kaikki arvot ovat plussalla vuoden takaiseen nähden. Ikää on tullut vuosi lisää. Paino on noussut 14,6 kg, josta 13,1 kg puhdasta rasvamassaa. Kehon vesimäärä on koholla, joka kertoo jäljellä olevasta turvotuksesta. Yllättäen lihakset ovat kehittyneet raskausaikana, joka todennäköisesti selittyy painavammalla kehon massalla, jota on raahannut 9 kk mukanaan, sillä en juuri harrastanut liikuntaa raskausaikana käytännössä ollenkaan, sillä se aiheutti minulle todella ikäviä alavatsakipuja. Kehon eri puolien lihastasapaino on muuttunut raskausaikana niin, että oikea puoli on kehittynyt vasenta enemmän, eli epätasapaino on kasvanut. En tiedä, voiko tämä selittyä sillä, että "Oskari" oli koko raskaus ajan käytännössä oikealla puolella kehoani. Ideaali paino on hieman suurempi kuin aiemmin, mutta tämä selittynee "hyvien asioiden", kuten lihasmassan kehittyneisyydellä, josta painoa ei tietenkään ole terveellistä eikä järkevää ottaa pois. Tavoitepainooni pääsy edellyttää -17,8 kg rasvamassan polttamista kehostani, joka on 12,7 kg enemmän työmaata, kuin vuosi sitten ennen raskautta ideaalipainoon nähden. Raskaus siis lisäsi huiman määrän rasvaa kehooni, mutta näinhän sen naisen kehon kuuluu toimia. 

Neljä viikkoa synnytyksen jälkeen. Samat vaatteet päällä, kuin yllä olevassa kuvassa vuorokausi ennen synnytystä.
Neljä viikkoa synnytyksen jälkeen. Samat vaatteet päällä, kuin yllä olevassa kuvassa vuorokausi ennen synnytystä.

Tavoite

Olen asettanut itselleni kehonkoostumusmittauksen seurannan puolen vuoden päähän, eli huhtikuun 2020 alkuun. Tavoitepainon saavuttamiseksi (62,2 kg = -17,8 kg) ajattelin helmikuun loppua, jolloin se tekisi painon pudotusta vajaan kilon per viikko, joka on terveellinen ja maltillinen määrä. Koska se on vain kuukauden päässä puolen vuoden kontrollista, asetan ihannepainon tavoitteeksi 1.4.2020. Mikäli olisin pystynyt imettämään (erillinen imetyspostaus tulossa piakkoin), en epäilisi hetkeäkään, ettenkö saavuttaisi tavoitettani huimasti nopeamminkin. Mutta nyt, kun imetys ei ole tukemassa sille merkittävän rasvamassan palamisessa, hieman jännittää olla ns. ihan omillaan. Minulla on kyllä kaikki mahdolliset tiedot ja taidot tavoitteeni saavuttamiseksi niin ruokavalion kuin liikunnankin osalta, mutta elämä vauvan kanssa on hektistä ja aikaa vievää, eikä ne ruokailut onnistu läheskään aina silloin, kun se olisi rasvanpolton ja energiatasapainon ylläpitämisen kannalta oleellista. Parhaani teen ja sehän riittää. Fakta on kuitenkin se, että vaikka olo raskauden äärimmäisen kokoni jälkeen onkin jo täysin siedettävä, en viihdy tässä rasvaisessa kropassani ollenkaan. Onneksi syy tälle kaikelle on raskaus.

<3. Jennyfer

    Ei kommentteja:

    Lähetä kommentti