27. tammikuuta 2020

Edelleen 15 raskauskiloa ja kaikki lukuisat dieettini

Puoli vuotta häämöttää synnytyksestä, ja minä kannan edelleen mukanani viittätoista raskauskiloani, vaikka Noel on tuonut elämääni monia erilaisia, toinen toistaan mielenkiintoisempia dieettejä. Onko kropassa jumittava rasvamassa imettämättömien naisten ongelma? Kuinka paljon yön valvomiset, univelat ja väsymys vaikuttaa siihen, että kroppa ei luovu rasvastaan? Minkälaiseen dieettiin minä luotan ja miksi alushousuni käyvät viimesen päälle hermooni? 


Synnytyksestä on n. 4,5 kk aikaa, ja minä kannan edelleen mukanani viittätoista raskaudesta jäänyttä kiloa. Kiloja kertyi kaikkiaan huimat 28 kg, joista 13 kg hävisi ensimmäisen parin viikon aikana ihan itsestään. Noel oli syntyessään keskikokoinen vauva mitoin 52 cm ja 3580 g. Minä söin koko raskaus ajan säännöllisesti sekä terveellisesti, mitä nyt joskus himoitsin ja söin jäätelöä, ja neuvolan jälkeen tuli tavaksi mennä lempikahvilaani teelle korvapuustin kera, joille ei muuten voittanutta ole löytynyt. Syömällä en siis syönyt itselleni näitä kiloja, ne vaan kertyi. Raskaana ollessa kiloja ja rasvaa pitääkin kertyä, ja se on oikein hyvä asia, mutta kun puoli vuotta synnytyksestä alkaa häämöttää, niin en enää koe tarpeelliseksi enkä mielekkääksi kantaa näitä jäljelle jääneitä mukanani.

Jos olisin pystynyt imettämään

Olen melko varma siitä, jos olisin pystynyt imettämään, että nämä kilot olisivat jo menneen talven lumia, sillä imetys on erittäin tehokas rasvanpolttaja, ja ruokavalio minulla on ainakin 90%:sti kunnossa. Kohdalleni osui se epäonni, että pystyin imettämään vain kaksi ensimmäistä viikkoa, joten se siitä. Mikäli haluat lukea täydellisen epäonnistuneesta imetyksestäni lisää, löytyy kertomus täältä.

Lempiruokaani maitorahkaa, marjoja ja avokadoa, useimmiten mieluiten kuitenkin smoothiena


Normaali elämä ei riitä

En ole tehnyt sen enempää tieteellistä kuin epätieteellistäkään tutkimusta, mutta olen siinä käsityksessä erilaisten lukemieni lähteiden perusteella, että nimenomaan sellaisilla naisilla, jotka eivät ole syystä tai toisesta imettäneet, on vaikeuksia päästä raskauskiloista eroon. Itse en varsinaisesti ole nähnyt kilojeni karistamiseksi mitään vaivaa, vaan elänyt täysin normaalisti, syönyt säännöllisesti, terveellisesti ja vaunulenkkeillytkin paljon, jolloin olen odottanut palautuvani kutakuinkin lähelle normaaleja mittojani vähän niin kuin itsekseni, sillä tämän hetkinen elämäntyyli ei niin merkittävästi eroa siitä, mitä se oli ennen raskautta ja sitä edeltänyttä puolen vuoden intensiivistä crossfit treenausta. Käyn siis keskimäärin saman verran lenkillä vaunujen kanssa, mitä kävelin ennen raskautta ja crossfitiä koiran kanssa, sekä syön hyvin pitkälti saman kaavan mukaan. Mutta ei. Kroppani pitää lujaa kiinni, eikä suostu luopumaan 15 kilon rasvamassasta. Totuus voi kuitenkin olla se, että edelleen jatkuvat yövalvomiset, väsymys ja univelat on yksi syy siihen, miksi rasva ei pala. Liian vähäisten yöunien negatiivisesta vaikutuksesta painonpudotukseen on kirjoitettu paljon. Artikkeleita löytyy täältä.

Liian nopeasti

Lokakuussa innostuin lähtemään mukaan ketogeeniseen ruokavalioon ja uskoin saavuttavani sillä haluamani tulokset, entisen kroppani, mutta ryhdyin  siihen aivan liian pian, sillä pienessä vauvassa riitti paljon uutta ja opeteltavaa, hoitamista, raskauden ja synnytyksen jälkeiset hormoonimylläkät yövalvomisineen, että eipä siinä juuri jäänyt aikaa eikä jaksamista minkään uuden ruokavalion opetteluun. Vaikka edelleen nousen joka yö syöttöpuuhiin 2-3 kertaa, eikä Noel nuku mitään pitkiä ja säännönmukaisia päikkäreitä, vaikka niitä kohti ollaan selkeesti menossa, niin koen olevani valmis aloittamaan ketogeenisen alusta ja tekemään todella sen, mitä näiden rasvojen polttaminen ikinä vaatikaan. Tämä uusi elämäntilanne alkaa olla jo uusi normaali, joten pystyn taas miettimään näitä safkahommia enemmän. Ketogeeninen ruokavalio kiinnostaa minua siksi, että ketoosiin päästyä kropasta tulee todellinen rasvanpolttokone ja nimenomaan rasvaa käytetään energian lähteenä.

Ei viljatuotteita. Kasvisgratiinia ja jauhelihapihvi.
Ei viljatuotteita. Kasvisgratiinia ja jauhelihapihvi.


Hemmetin alushousut

Kyse ei ole pelkästään siitä, että vaaka sattuu näyttämään edelleen +15 kg, että se pelkkä lukema häiritsisi minua, vaan myös siitä, minkälaiseksi koen oloni kehossani. En varsinaisesti koe itseäni niin painavaksi, eikä oloni ole mitenkään iso tai kömpelö, mutta alaston pelikuvani ällöttää. 15 kg rasvaa navan ja polvien välissä on paljon ja näkyy. Erityisesti sitä on alavatsassa, pakaroissa ja reisissä. Alavatsa myös roikkuu, sillä raskaudesta venynyt iho on edelleen siitä kohtaa löysä. Sitä en tiedä, mikä alavatsani tämän hetkisessä ulkomuodossa on ihon venymisen ja rasvakerroksen suhde. Vaikka rasvasta pääsisin eroon, niin muutoin löysää vatsanahkaani voin kyllä kantaa raskaudesta muistona mukanani, jos se sen vaatii. Mitään muuta jälkiä kroppaani raskaus ei sitten jättänytkään, sillä selvisin niinkin kovasta painonnoususta ja venymisestä ilman arpia. Minulla on myös sellaisia vanhoja vaatteita, joihin haluan taas mahtua, ja ne mihin mahdun, soisin istuvan paremmin ja kauniimmin. Ja ihan kaikista ärsyttävintä on se, että mahdun kyllä entisiin alushousuihin, mutta alavatsan pyöreyttä niiden vyötärö rullautuu jatkuvasti alas vatsamakkaran alle. Ai että miten käy hermoon. Ratkaisuni ei ole ostaa isompia alushousuja jotka riittäisivät kunnolla vatsamakkarani päälle, vaan päästä entisiin -15 kg mittoihini.

Vauvan suosittelemat dieetit

Sen lisäksi, että itse olen erittäin kiinnostunut ketogeenisestä ruokavaliosta ihan elämäntapana, en vain -15 kg:n pikadieettinä, on Noel tuonut elämääni mukanaan seuraavanlaisia mielenkiintoisia dieettejä ja paastoja:

  • Kävele ketoosiin kotonasi (Vauva suostuu olemaan vain sylissäsi, eikä anna sinun istua tai seistä paikallaan).
  • Tiheän imun paasto (Vauva imee rintaa tai tuttipulloa niin tiheään tahtiin, ettet yksinkertaisesti ehdi edes ajattelemaan, saati valmistamaan ruokaa).
  • Nukkumalla normimittoihin (Sinulla on mahdollisuus nukkua univelkoja pois ja nukut niin sikeästi, ettet edes herää järjettömään nälkään).
  • Kylmä ruoka laihduttaa (kun olet saanut ruuan peräti lautaselle asti, mutta syöt sen yhtenään kylmänä vauvan vaatiessa huomiosi välittömästi sen lämmettyä).
  • Älä syö mitään -päivät (Kun tajuat illalla vauvan viimein nukahdettua, ettet ole ehtinyt syömään koko päivänä mitään ja olet aivan liian väsynyt syödäksesi myöskään enää yhtään mitään).
  • Väärän käden dieetti (Vauva viihtyy vain sylissä, ja jotta hän on mahdollisimman hyvässä asennossa, koitat syödä spagettia tai kanankoipia juuri sillä sinulle väärällä kädellä. Tässä pysyy mukana vähän hitaampikin ruuansulatusjärjestelmä).
Munakkaat on helppoja ja nopeita valmistaa esim.lounaaksi
Munakkaat on helppoja ja nopeita valmistaa esim. lounaaksi


Käy myös lukemassa Eiran sairaalassa tehdyt kehonkoostumusmittaukset täältä, mitä raskaus todella teki keholleni, (Mittaus maksettu itse).

<3. Jennyfer

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti